Saturday 28 October 2017

Hukum Forex Di Malaysia


Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex Foreign Exchange ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testen forex kali pertama Menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan s Istem perniagaan pertukaran wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing forex seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari Ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang as Ing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membran pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium Yang Dikendalikan Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas Hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX. Kepada yang masih kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam Beliau adalah orang yang Mahir dengan sistem fo Rex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam Ulasan. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan Oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, zeigen Yang pertama Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu ITU LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan ITU sendiri Mana ada yang Untung setiap Masa dan semestinya Untung Rugi ITU pasti ada Punkt Yang Kedua pula Lain-gelegenen jenis Perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing itu sebenarnya adalah sama adalah dengan Forex ausländischen Austausch yang dilakukan oleh trader Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan Ia seolah-olah membenarkan apa Yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebe Narnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media massa kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah und ein digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium SSP Yang Seolah-Olah mempromosi orang Ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara ITU sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa Yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta Yang sebenar seperti Manas Yang diperkatakan Oleh Ustaz Zahiru Ddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan und a semua, kebiasaannya trader FOREX ini hanya mengamalkan handel mata wang secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum melakukan handel dan ini dinamakan spot handel dan bukannya foward Handel. Apa itu Spot Handel Dan foward Handel ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minit lebih di atas Ayat paling aku suka. Jangan Bagi Fatwa Yang General, Yang Umum Contoh Macam Hukum Makan Ayam Halal Ke Tak Mestilah Halal Tapi Kawau Tak Sembelih Dengan Cara Islam Halal Ke Haram Sama Sahaja Dengan Hukum FOREX Ini. Buka akaun Handel percuma dan dapatkan Bonus von SurFXGzali Mo 05. Oktober 2009 11 34 am. HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep Hebelaj Yang Disediakan Oleh Broker Forex Sebenarnya Wujud Dalam Islam Islam Tidak Pernah Mengharamkan Sesuatu Perkhidmatan Yang Tiada Unsur Penindasan Gharar Meskipun Ianya Disediakan Oleh Orang Bukan Islam Leveraj Forex Merupakan Jaminan Pertolongan Sementara Yang Diberikan Oleh Broker Forex Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara trader forex dan broker selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka trader hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan broker akaun Islamik, Makler forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas Jaminan jaminan mereka kita dapat memasuki pa Saran matawang mengikut kemampuan kita Broker forex adalah orang tengah antara bank-bank antarabangsa institusi dan pedagang kecil membeli qoute dari institusi dan menjual balik reqoute kepada pedagang jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sini lah mereka membuat keuntungan Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam Ianya Bukan riba Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba. Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara i, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja di forum kewangan islam Majoriti bersetuju menyatakan hebel Adalah harus zulässig Seperti kata Professor Humayon Dar, Geschäftsführer von Dar Al Istithmar in London Untersucht die Shari ah Aspekte der aufstrebenden islamischen Hedgefonds Shari ah hat keine Probleme mit Hebelwirkung, solange es durch islamische Schulden erreicht wird Hebel ist kein Shari Ah Besorgnis, eher ist es eine ökonomische Frage Ruju K. Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh hebel dalam akaun islamik FXOpen Hebel Yang dikenakan tidak dikenakan sebarang Zinsen zinsfrei Juga kalau kita über Nacht pun tidak ada apa-apa interesse berbanding konventionelle dikenakan interesse kalau über Nacht Saya rasa perlunya kita merujuk banyak Pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik dari universiti di jordanien dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman Saya Ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad dhaif yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu Riwayat Abu Daud, Nr 3504 3 283 Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3. Februar 2008 Adalah terjemahan langsung Satu Hadith Yang Masyhur La tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berk Enaan hadith satunya tentang percanggahan rantaian bukhari dan muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd und al Tirmidhi, ada merekodkannya Percanggahannya adalah seperi berikut 1 Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal und Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Ja weit ibn Abi Wahshiyah, Dari Ysuf ibn Mahak, Dari Hakim ibn Hizam, Manakala Yang Keempatnya, Ianya Abd Allah ibn Ismah, Manakala Koleksi Yang Lain Menyatakan Antara Ysuf und Hakim Dalam Al Mizan, Al Dhahabi Menyatakan Nama Pertengahan Langsung Tidak Diketahui La yu Araf 2 Berkenaan Periwayat Utama Hadith Ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan obskure majhul al hal Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai zuverlässig al thiqqat Sementara al Nasa i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah obskure Rujukan Commodity Futures Eine islamische Rechtsanalyse Mohammed Hashim Kamali ------------------------------------- ------------------- Perkataan Majhul al-Hal dinamakan juga al-Mastur Definisi Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya tidak diterima mengikut pendapat yang sahih Di sisi majoriti ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dha wenn Rujukan bahasanKedua ------------------------- -------------------------------------- Nota Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif Cuma menyatakan bahawa Hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram Die Auswirkungen der Verwendung von schwachen Hadeeth ng E id 139248 Wallahu alam Bukankah Hebelaj Dan Margin Handel Salat Kuku Dengan ikut Pemahaman Saya, Margin Handel Saham Gunapakai Pinjaman Ada Riba Sahaja Tiada Riba, Jadi Amnya Margin Trading Hemmen HALAL tanpa ada riba Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, margin tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba Malah Broker forex telah dulu merealisasi Kan prinsip-prinsip Qard Al Hassan schönes Darlehen berbanding Bank Yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruder lingkupnya seperti Rujuk Insya Allah Saya Akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan liegend Berkenaan risiko pula, andai Pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stoppen verlust sebagai penyelamat Andai kita tidak menggunakan stoppen Verlust Wortspiel, Broker forex mengamalkan Fakta 3 keine Lastschrift Guthaben Ihr Risiko ist nur begrenzt auf Gelder auf Einzahlung Da gibt es keine Margin Anrufe im Forex Trading, für Ihren Schutz Wird der Broker automatisch alle Ihre offenen Positionen schließen, wenn Ihr Konto Eigenkapital unter die erforderliche Marge Ebene unterschreibt Denken Sie an diese als endgültige, automatische Stopp In der Tat, Sie werden nie mehr Geld verlieren, als Sie in Ihrem Konto haben. Janganlah susah-susahkan Hati pasal forex ini halal ke harus yg uzar komenkan adalah pasal Hebelwirkung Hebelwirkung dlm forex menepati hukum syarak xde riba kena yakinkan dir I yg ianya menepati hukum syarak tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula yg penting pakai islamischen Konto Swap kostenlos Konto kan byk Broker yg tawarkan islamischen Konto war-war itu adalah bisikan syaitan sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan leveraj adalah harus halal yakinkan diri baru hati jadi tenang Kerja jadi senang Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM Saya Cuma tolong menerangkan apa yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA di Malaysia ini menerangkan yang Handel FOREX ini HARAM Maka sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran hukum bukan diambil dari segi istanah sesuatu perkara bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya In ISLAM, um Dinge zu überprüfen, die HALAL sind oder HARAM ist Nicht aus der direkten Bedeutung der Terminologie, sondern aus wie ich Ts done. jawapan dari yang lain merujuk kepada perkara yang sama. by SurFXGzali Mo Okt 05, 2009 11 43 am. Daripada Penasihat Syar ie Shar dh Berater KODANA Berhad. Waalaikumussalam wbt Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan Forum semalam ada persoalan tentang hebel oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang kasih atas keperihatinan saudara Itu Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah wie man mehr mit weniger sebagaimana berikut verdienen - Sebagai contoh kita mengambil urusniaga matawang asi Ng yang melibatkan matawang GBP USD Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli menjual 1 lot GBP USD, sepatutnya pihak plattform akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan Tetapi sekiranya Hebel, Plattform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 Los tersebut Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak plattform untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja Inilah yang dikatakan Hebelwirkung Dan Keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun Mini sahaja Akaun Mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000 Tetapi sekiranya Akaun tersebut melebihi USD50.000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang trader Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka Sebagai Contoh, sekira Nya anda membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun hebel yang und a perolehi dari pihak plattform dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang und ein laburkan Dengan ini hebel tidak menjadi Halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihakplattform dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil mini akaun iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000 Saya berharap Penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang hebel yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran hukum bukan diambil dari segi istilah sesuatu perka Ra bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syar ie Shar ie Berater KODANA Berhad. Investasi FOREX Handel Merupakan Investasi Yang Sangat Menjanjikan Dimana Kita Bisa Memperoleh Profit Yang Cukup Lumayan Dalam Waktu Yang Relativ Singkat Apalagi Dengan Kehadiran Broker Forex Online Yaitu Marktiva Yang Memberikan Jasa Forex Signal di Internet, semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang profit di bisnis ini bahkan tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa harus memahami analisa teknikal maupun grundlegende yang memusingkan kepala. Penghasilan para trader-trader forex profesional sangat dan jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya Seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvional Tapi kemudian banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex handel ini dikarenakan sifatnya yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka Bagaimana menurut padangan para pakar Isl Am. Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, sabda Nabi Muhammad SAW, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha ahli fiqih Islam, hadits tersebut ditafsirkan secara saklek Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islam sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafsiran Yang terkesan sempit tersebut Misalnya, Ibn al-Qayyim Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang Baik dalam Al Qur an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa Barang yang sudah ada pada waktu akad Causa Gesetz atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, m Elainkan garar, ujar Dr. Syamsul Anwar MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim Garar adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang Atau menjual barang milik orang lain, padahal tidak diberi Kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi karena satu dan lain hal tidak mungkin diserahkan kepada pembeli , Maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual-belikan sudah ditentukan Beginen juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi yang ketat, Sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan satu hal yang sebetulnya bis Ein juga terjadi pada praktik jua-beli konvental. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi PBK forex adalah bagian dari PBK dapat dimasukkan ke dalam kategori almasa il almu ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer Karena itu, Status hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa Ich la tatanahi Artinya , Nash hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim Al-Jauziyyah Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni waktu, tempa T, niat, tujuan dan manfaat Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, Yang menyatakan Bahwa a-haqiqah fi al-a yan la fi al-adzhan Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran Atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang keadilan yang dalam Al Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh Al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islam dalam pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan dalam masalah kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komoditi dalam era globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku Dan pihak-pihak yang terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, Sejalan dengan semangat dan bunyi UU Nr. 32 1977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay al-salam ajl bi ajil. Bay Al-salam dapat diartikan sebagai berikut Al-salam atau al-salaf adalah bucht ajl bi ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya Di dalam transaksi demikian, penyerahan ra s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan Daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dalam transaksi itu Ulama Syafi iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan berjangka dengan harga jual yang ditetapkan di dalam bursa akad. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun dan syarat sebagai Berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu pe Ristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam bucht al-salam adalah. Pihak-pihak pelaku transaksi aqid yang krankheit dengan istilah muslim atau muslim ilaih Objek transaksi ma qud alaih, yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar ra s al-mal al - Salam dan al-muslim fih Kalimat transaksi Sighat aqad, yaitu ijab dan kabul Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka Karena itu, ulama Syafi iyah menekankan penggunaan istilah al - Salam atau al-salaf di dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa aqd al-salam adalah bucht al-ma dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli kaufen. Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah bahwa objek transaksi harus memenuhi kejelasan Mengenai jenisnya ein yakun fi jinsin ma lumin, sifatnya, ukuran kadar, jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar al-tsaman, Adalah, pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang yang dapat ditimbang, disukat, dsb Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupiah, dolar Amerika, dolar Singapura, dst Apakah timbangan yang disepakati dalam Bentuk kilogram, teich, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk Syabelsilan diasa dasatapkan dengan maksud menghilangkan jahalah fi al-aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi Sebab hal ini akan mengakibatkan Terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar Penjelasan singkat di atas nampaknya telah dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan Kaidah hukum atau legale maxim yang berbunyi ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh Apa yang Tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay al-salam..Dalam bukunya Prof Drs Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perdagangan Ekspor-Impor ini tentu memerlukan Alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat Internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah berfluktuasi setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya Adanya Permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang Yang secara nyata hanyalah tukar-m Enukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1 Ada Ijab-Qobul Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual dibeli oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama..Jangan kamu membeli ikan dalam Luft, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya Kemudian Jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah..Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam..Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etikett yang menerangkan isinya Vide Sabiq, op cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55. Dihimpun dari beberapa sumber. PRINSIP HIDUP. Impian ATAU CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA ALLAH SWT dengan MENURUTI CARA Rasulullahs SAW AKAN DAPAT MENEGUHKAN MEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT Putus ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG JITU DALAM Usaha MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA DIRI KE ARAH Menjadi seorang INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. FALSAFAH SIBER. Manusia yang sentiasa menggunakan Internet untuk urusan sesuatu perkara, tetapi mereka tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan Internet maka mereka itu adalah manusia yang teramat rugi di era digital ini Profesor Madya Miswan Bin Surip. Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading. Zaharuddin Abd Rahman. Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing Forex Trader sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut di link berikut. Saya Bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakar Ah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh individu tetapi dibuat secara berkumpulan Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian Secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu Bukan sekadar itu, malah kumpulan pengkaji juga telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu plattform forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum Selain itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX Itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari Pihak Bank Negara Malaysia Selaku Regulator. Hasil Daripada Kajian Kumpulan Pengkaji Pertama Yang Dianggotai Oleh Prof Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En Wan Norhaziki Wan Abdul Halim Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut. 1 Spot Forex Yang Dijalankan Oleh Individu Melalui Plattform Internet Agak Berbeza Daripada Konsep Spot Forex Yang Dijalankan Di Peringkat Inter-Bank Dari Satu Sudut, ia Dibuat Berdasarkan Spot forex Dari Segi Harga Lani Wert Spot, Tetapi Dari Segi Penyelesaian ia Tidak Berlaku Berdasarkan T 2 Malah Penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip kepada vorwärts forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada broker, beliau tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya Setelah beliau menjualnya semula kepada broker pada waktu hadapan Apa yang membezakan vor Ort forex oleh individu dengan vorwärts forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam spot forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga Pasaran matawang yang didagangka N.2 Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah Malah, terdapat peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 1 dan Seksyen 4 1, 2 Dan 3 Akta Kawalan Pertukaran Wang AKPW 1953 Mana-Mana Individu dilarang sama sekali berurus niaga matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia.3 Berdasarkan Beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard Hebel, Riba al-nasi ah Rollover Interesse, qabd, menjual matawang Yang tiada dalam pegangan qabd dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh einzeln adalah tidak mengikut landasan syarak yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang bucht alSarf. Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malaysia yang dianggotai oleh Prof Madya Dr. Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain K Ertas mereka menyimpulkan seperti berikut Beredasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. i Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Sarf dan mengandungi unsur riba. ii Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai Pemberian pinjaman oleh broker, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. iii Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang oleh Syarak Syarat qabd dalam majlis tidak wujud di dalam Transaksi ini keharusan melewatkan penyerahan qabd tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. iv Urusniaga broker secara online ini mengandungi unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faed Ah kepada penjual melalui kenaikan harga. v Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh Kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka yang belum diedit selepas muzakarah untuk bacaan asas Sebarang Permasalahan Bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman 1 Jun 2011.Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar Yang dihadiri o Leh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan Lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada Semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka yang belum diedit selepas muzakarah unt Uk bacaan asas Sebarang Permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Add diese Seite zu deinen bevorzugten Social Bookmarking Webseiten.

No comments:

Post a Comment